6 Şubat’ta meydana gelen ve 11 ili etkileyen asrın felaketi depremlerinden dolayı ulaşım ve iletişim altyapısında sorunlar meydana gelmişti. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından, meydana gelen ulaşım ve iletişim sorunlarının çözüme kavuşması için depremin ilk anından itibaren çalışmalar tüm hız devam etti. Bu kapsamda bir dizi ziyaret ve istişarelerde bulunmak üzere depremlerin merkez üssü Kahramanmaraş’a ziyaret gerçekleştiren Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, koordinasyon toplantısı öncesinde bölgedeki son duruma ilişkin açıklamalarda bulundu. 7,7 ve 7,6 büyüklüğünde yaşanan depremler ile dünyada eşi benzeri görülmemiş bir felaket ile karşı karşıya kalındığını belirten Bakan Uraloğlu, “Tüm kamu, kurum ve kuruluşlarımızla, özel sektörümüzle, sivil toplum örgütlerimizle ve tüm hayırsever vatandaşlarımızla seferber olduk. Bir yandan hasarlı binaların yıkılması ve enkazlarının kaldırılması için çaba sarf ederken, bir yandan da altyapı ve üstyapının yeniden inşa çalışmalarını da devam ediyoruz” dedi.

2-62

325 KONTEYNER KENTTE 178 BİN 350 KONTEYNERİN KURULUMUNU GERÇEKLEŞTİRDİK

Bakan Uraloğlu sözlerine şöyle devam etti; “Hepimizi yasa boğan bu asrın felaketi üzerinden 6 ay geçti. Biliyorsunuz, hükümet olarak depremin ilk gününden itibaren buradaydık. Her geçen gün daha da güçlenerek, çalışmalarımızı titizlikle sürdürdük. Şu anda da hükümetimizin önceliği deprem bölgelerindeki yaraları süratle sarmaktır. Tüm kamu, kurum ve kuruluşlarımızla, özel sektörümüzle, sivil toplum örgütlerimizle, tüm hayırsever vatandaşlarımızla seferber olduk. Bir yandan hasarlı binaların yıkılması ve enkazların kaldırılması için çalışırken diğer yandan altyapı ve üstyapının yeniden inşa çalışmalarını da yürütüyoruz. Bu sürede çok önemli çalışmalar gerçekleştirdik. Başta Kahramanmaraş olmak üzere depremden etkilenen 11 ilimizde de büyük mesafeler kat ettik.  6 Şubat'taki deprem sonrasında da deprem bölgelerinde ikamet eden afetzede vatandaşlarımızla bu gerçeği gözleriyle gördü ve desteğini sandıkta gösterdi. 14 Mayıs ve 28 Mayıs'ta gerçekleşen Milletvekilliği ve Cumhurbaşkanlığı seçiminde halkımız, deprem felaketlerinin ardından Sayın Cumhurbaşkanımıza ve devletimize güvenini yüzde 76 gibi büyük bir oy oranıyla gösterdi. Bizler de Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliği milletimizin bu teveccühüne layık olmak için çalışıyoruz. Sadece ülkemizin değil, insanlık tarihinin en yıkıcı afetlerinden birini yaşadık. Meydana gelen depremlerin ardından insan iradesini aşan pek çok sıkıntıyla karşılaştık. Ancak ilk günden beri devlet, millet el ele vererek AFAD koordinasyonunda büyük çalışmalar gerçekleştirildi. O dönemde hükümetimizin tek gündemi adeta deprem oldu. Depremler sonrasında 2 milyon 500 bin afetzedemizi öncelikle çadırlara, sonrasında konteynerlere, yurtlara, misafirhane ve otellere yerleştirdik. 330 binden fazla ailemize de kira desteği verdik. Toplam 3 milyon afetzedemize geçici barınma hizmeti sağladık. Altyapısıyla, okul, sağlık ocağı, mescit, oyun parkları gibi sosyal donatılarıyla bugün 325 Konteyner Kentte 178 bin 350 konteynerin kurulumunu gerçekleştirdik.

1 MİLYONUN ÜZERİNDEKİ VATANDAŞIMIZI ÜCRETSİZ TAHLİYE ETTİK

Konteynerlerde 574 bin üzerinde kişiyi misafir etmekteyiz. Her bir ailenin mutfak giderleri dâhil onları karşılamaktayız. Tüm bunları gerçekleştirirken bir yandan da TOKİ eliyle depremzedelerin kalıcı konuklarını inşa ediyoruz. Depremin yıktığı şehirlerimizin altyapısı ve üstyapısıyla daha görkemli, daha dayanıklı, daha ferah bir şekilde inşa ediyoruz. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak da depremin ilk anından itibaren çok önemli çalışmalar yaptık. Sekteye uğrayan ulaşım yollarının açık tutulması ve iletişimin kesilmemesi için her an sahadaydık. Ayrıca bakanlığımızın tüm birimleriyle depremin ilk gününden itibaren bölgeden tahliye yapılması ve yollanan yardımların bölgeye intikal ettirilmesi gibi birçok kritik çalışmayı yürüttük. Bir yandan bölgeye gelen yerli ve yabancı arama kurtarma ekiplerini ve hayati yardım malzemelerini naklederken araçların dönüşlerinde de bölgeden ayrılmak isteyen afetzedelerimize yardım ettik. Hava, kara, deniz ve demir yoluyla 1 milyonun üzerindeki vatandaşımızı ücretsiz tahliye ettik. Afet bölgesindeki 9 havalimanına 11 bin 630 iç hat ve bin 670 dış hat olmak üzere toplam 13 bin 750 uçuş ile 15 bin 582 ton yardım malzemesi ve binlerce personel taşıdık. 645 bin 518 depremzedemizi uçaklarla tahliye ettik. Demir yollarında da 404 yolcu treniyle 100 binin üzerinde depremzedemizi güvenli illere naklettik.

IMG_9967

4 BİN 500 PERSONEL, 3 BİN 500 İŞ MAKİNE VE EKİPMAN İLE SAHADAYDIK

BAŞKAN OKAY, DOĞUKENT’TEN SONRA GÜNEŞEVLER’DE REZERV ALANA DAHİL EDİLDİ BAŞKAN OKAY, DOĞUKENT’TEN SONRA GÜNEŞEVLER’DE REZERV ALANA DAHİL EDİLDİ

64 yük treni ve 965 vagon ile bölgeye yardım malzemesi naklettik. Ayrıca demir yollarımız, deprem bölgesinde çalışan iş makinesi, ambulans gibi araçlara 60 bin ton üzerinde yakıt taşıdık. Ulaştırma Hizmetleri Genel Müdürlüğümüz tarafından 27 milyon lira değerinde 4 bin 500 adet yakıt kartı dağıtıldı. Yine 17 gemi ile 519 yardım, 403 İş Makinesi ve 909 personeli bölgeye ulaştırdık. Bin 450 vatandaşımız deniz yoluyla tahliye edildi. Balıkçı teknelerimizde Samandağ’ya 39 sefer yaparak yardım götürdük. 425 tane mobil baz istasyonu, yaklaşık 3 bin 500 jeneratör 2 bin personel sevk ederek haberleşmenin sürekliliğini sağladık. Ortalık adeta mahşer yeri gibiydi. O dönemde Karayolları Genel Müdürü olarak depremlerin ilk saatlerinde sabah saat 9:00 gibi bölgeye intikal ettik. Aslında deprem gecesi kar fırtınası bekleniyordu. Bizler de teyakkuz halinde yağışın yoğun beklendiği noktalar için önlemler alıyor, ekiplerimizi yönlendiriyorduk. Ama sabaha karşı deprem haberini alır almaz bölgeye koştuk. Tabii bu kadar büyük bir felaket ile karşılaşacağımızı işin açıkçası tahmin etmedik. Ne kadar büyük bir depremle, asrın felaketiyle karşı karşı kaldığımızı bölgeye geldiğimizde ancak anlayabildik. Aynı gün öğle saatlerinde 7.6 büyüklüğündeki ikinci depremin sarsıntı ve korkusunu hep beraber yaşadık. Artçı depremler ve çetin kış şartları sebebiyle insan iradesini aşan pek çok sıkıntıyla karşılaştık. Ancak her şeye göğüz gererek bir an dahi insanımızı yalnız bırakmadık. Hızla yol ağlarımızdaki son durumları değerlendirdik. Demir yollarında, Mersin, Adana, Osmaniye, Narlı, Toprakkale, İskenderun, Köprü Ağzı, Kahramanmaraş, Malatya, Elazığ hatları gibi bin 204 kilometre hattımızda hasar vardı. Süratle bakım onarım çalışmalarını başlattık. 69 bin kilometrelik karayolunun 9 bin 176 kilometresi deprem bölgesindeydi. 184 kilometrelik kesiminin önemli bir şekilde etkilendiğini, hasar aldığını gördük. Ekiplerimiz süratle bu yollara müdahale etti ve müdahalesi mümkün olmayan yerlerde de alternatif ulaşım koridorlarını trafiğe açtı. Karayollarında yaklaşık 4 bin 500 personel, 3 bin 500 iş makine ve ekipman ile sahadaydık. Öncelikle ulaşımı sağladık. Sonrasında da enkaz kaldırma çalışmalarına başladık.

ŞEHRİN 65 KİLOMETRE OLAN YOLUNU 279 KİLOMETREYE ÇIKARDIK

Kahramanmaraş'ta depremde 79 kilometrelik yol etkilendi. İlk andan itibaren buralara ekiplerimizi yönlendirdik. Kahramanmaraş-Pazarcık-Malatya yolunda meydana gelen hasarlara ve Söğütlü Köprüsü yaklaşımında oluşan oturmalara müdahale ederek gerekli bakım, onarım çalışmalarını yürüttük. Kahramanmaraş-Göksun yolunda oluşan hasarların onarımlarını yaparak trafiğe açtık. Hayati Basri Taşyürek viyadüğü yaklaşım dolgusunda çatlakla oturmaları için onarım çalışmalarını yaptık. Âşık Mahsuni Şerif ve Mehmet Akif İnan tünellerinde yapılan ilk onarım çalışmalarının ardından yolu kontrollü olarak trafiğe açtık. Tünellerdeki kalıcı onarım çalışmaları için ihale yapma çalışmalarımız da devam ediyor. Kimsenin şüphesi olmasın ki Kahramanmaraş'ın Ulaşım Ve İletişim Altyapısını eskiden daha iyi duruma getireceğiz. Son 21 yılda Kahramanmaraş'ın Ulaşım ve İletişim Altyapısına tam 39 milyar lira yatırım gerçekleşti. 2003’te 72 kilometre olan bölünmüş yol uzunluğunu 364 kilometreye yükselttik. Kahramanmaraş'ımızın 65 kilometre yolu vardı. 279 kilometreyi çıkardık.

ÇOK DAHA GÜÇLÜ VE GELİŞMİŞ BİR KAHRAMANMARAŞ OLACAĞIZ

Narlı-Pazarcık Devlet Yolu, Doğu Akdeniz'i Elazığ'a Malatya üzerinden Doğu Anadolu'ya Karadeniz'e ve İran'a bağlayan güzergâhta yer alması bakımından da önem arz etmektedir. Yaklaşık 45 kilometre uzunluğundaki yolumuz mevcut haliyle 41.4 kilometrelik statik kaplamalı bölünmüş yol, 3 buçuk kilometresi ise statik kaplamalı tek yol olarak halen hizmet vermektedir. Pazarcık şehir geçişinde 2 kilometrelik geçiş ile Ulubahçe mevkiindeki 2 buçuk kilometrelik kesim olmak üzere toplam 4 buçuk kilometresi tamamlandı. Üstyapı imalatlarına da devam ediyoruz. Proje kapsamında ayrıca 10 buçuk kilometre uzunluğundaki Pazarcık Çevre Yolu’da yer alıyor. Böylece projenin toplam uzunluğu yaklaşık 55 buçuk kilometreye ulaşmaktadır. Çevre yoluyla Pazarcık şehir merkezinden geçen şehirlerarası trafiğin kentin dışına alınması sağlanarak trafikte yaşanan yoğunluğu ve kazaların önüne geçilmektedir. Ayrıca yolun devlet yoluna bağlantı noktalarında inşa edilecek 81 metrelik 2 adet farklı seviyeli kavşak ile trafiğin devlet yoluna güvenli katılımı da sağlanacaktır. Halil Nihat Asya'nın deyişiyle Maraş Türkiye'nin kalem kaşıdır. Maraş Türkiye’nin köşe taşıdır. Maraş tarihlerini inşa ettiren, Kocasinanlıların, ustabaşıdır. Her zerresinde ecdadımızın izi olan bu kutsal şehrin tüm tarihi eser ve varlıklarını yeniden aslına uygun bir şekilde inşa edeceğiz. Geçmişten geleceğe uzanan çok daha güçlü ve gelişmiş bir Kahramanmaraş olacağız.”

Haber: Halil Öksüzce

Editör: Didem Kayabaşı